Foto: Nina Uhlíková

Vai vajag piespiest sevi ko izdarīt?

Šis raksts nav domāts tiem, kam pietiek ar vienu vienīgu vārdu “vajag!”, lai tūdaļ jau mestos to izdarīt. Varbūt Tev, tāpat kā mums citiem, lietu novešana līdz galam reizēm ir tāda kā neiespējamā misija… Vai sevi vajag piespiest ko izdarīt?


Kā iedarbināt maģisko panākumu formulu “Gribu – Varu – Izdaru”? Ja trūkst motivācijas, jebkura darbība pārvēršas par sevis mocīšanu.

Parasti mūs uz priekšu dzen vai nu vēlme gūt baudu, vai bailes ko zaudēt. Kad Tev pakaļ dzenas nikns lācis… Kurš no variantiem tas ir?

Zini, kādi ir iemesli tam, ka mūs vispār būtu nepieciešams motivēt? Iespējams, mums vienkārši ir slinkums. Kāpēc gan neatlikt visu uz rītdienu, kura nekad nepienāks? Varbūt mēs neticam, ka mūsu pūliņiem būs kāds rezultāts.

Rojs Baumeisters savā grāmatā “Gribasspēks” (Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength, 2011) raksta, ka sevis piespiešana ir jau vecmodīga metode, jo tādā gadījumā mēs esam pilnībā atkarīgi no sava gribasspēka. No kurienes to ņemt? Izrādās, mūsu gribasspēks atkarīgs lielā mērā no organismā esošā enerģijas daudzuma. Jo zemāks smadzenēm pieejamās glikozes līmenis, jo mums ir grūtāk sevi piespiest darīt ko neiedvesmojošu. Tīrā zinātne.

Varam apēst kādu gardumu un tādējādi atjaunot savu enerģiju, bet gribasspēks vienalga tiks patērēts pārāk ātri. Jebkurš lēmums vai sarežģītāka situācija to iztērē. Un, skat, dienas beigās mūsu gribasspēks ir beidzies. Viss… Ar šo metodi svarīgākās lietas var palikt neizdarītas.

Kā tad kaut ko panākt, sevi nepiespiežot?

Izrādās, ka var sarežģītos uzdevumus vienkāršot, tiem sagatavojoties jau iepriekš.

Lai netērētu ierobežotos gribasspēka resursus, nevajag sagaidīt pēdējo brīdi, līdz kāds uzdevums būs jāpaveic. Sagatavojies vismaz dienu iepriekš, atbildot sev uz šāda veida jautājumiem:

  • Kad es sākšu?
  • Cik daudz laika man tas prasīs?
  • Ko tieši es darīšu?
  • Kur es to darīšu?
  • Ko man tam vajag sagatavot?
  • Ko es panākšu beigās?

Būs daudz vieglāk uzsākt, ja šādi lēmumi ir pieņemti.

Papildus tam, ir vēl dažas viltības, kā sevi motivēt.

1. Izdomā sev kādu nelielu balvu.
Piemēram, ja esi beidzot pirmo reizi aizgājis uz sporta zāli, uzcienā sevi ar ko garšīgu pēc tam vai palutini sevi kā citādi. Smadzenes asociēs grūtības sporta zālē ar tam sekojošo laimes hormona izdalīšanos, un nākošajās reizēs atbalstīs jaunā ieraduma veidošanos.

2. Dod publisku solījumu.
Kas notiks, ja Tu to neizdarīsi? Pats sev doto vārdu vari aizmirst. Cita lieta – izstāstīt par saviem nolūkiem publiski.

Piemēram, pamēģini Facebook palielīties ar savu solījumu noskriet nākamo pusmaratonu!

Bet ja nu Tu esi no tiem, kas nebaidās no ironiskiem komentāriem? Tad apsoli “līguma” neizpildīšanas gadījumā atdot savu datoru uz 3 nedēļām kādam kaimiņam. Vai apsoli uzdāvināt pirmajam pretīmnācējam 100 eiro jau nākamajā rītā pēc neierašanās uz skrējienu! Vai apsoli savām rokām publiski nomazgāt kāda nemīlama kaimiņa automašīnu. Kam gan patīk zaudēt savu naudu vai reputāciju?

Dodot solījumus apmeklēt sporta zāli, iespējams pat nopelnīt. Ir tāda aplikācija Gym-Pact, kas apvieno azartiskus un mērķtiecīgus ļaudis. Būtībā tās ir derības – “saderam, ka es tomēr iešu sportot!”

Savos viedtelefonos caur Gym-Pact visi interesenti sametas pa nelielām summām kopīgā grozā, apsolot apmeklēt savas konkrētās sporta nodarbības. Tie, kas apņēmīgi to arī izdara, caur aplikāciju saņem naudu no tiem, kas noslinko. Viss godīgi. Šī aplikācija darbojas daudzās pasaules valstīs, ieskaitot Latviju.

Bet kā Tu sevi motivēji šodien piecelties un kaut ko izdarīt? Droši to ieraksti komentāros zemāk!

Jānis Java

Uzņēmējs un uzņēmējdarbības konsultants. Specializējas interneta mārketingā (copywriting jeb pārdošanas tekstu sagatavošana, e-pasta mārketings, reklāmas kampaņas Facebook, zīmola veidošana interneta vidē).